شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۰۱
۰ نفر

هنگامی که نوبت به سخنرانی دکتر نجفقلی حبیبی درباره کتاب « زندگی،آثار و اندیشه ابونصرفارابی» رسید، او گفت که همه حرف‌ها را 2سخنران قبلی زدند و به‌ناچار من (با خنده) حکم همان الجمع بین رأی الحکیمین را پیدا کرده‌ام!

او پس از این مزاح، با بیان این نکته که برخی از بخش‌های کتاب را خوانده و متأسفانه هنوز آن را کامل نخوانده، گفت: مرحوم استاد مطهری می‌گفت، غربی‌ها هرچه به فکرشان برسد، چاپ می‌کنند؛ اما ما می‌گوییم بعداً این کار را می‌کنیم؛ اما این که چگونه باید با پژوهش‌ها و آثار مستشرقان مواجه شد، نکته مهمی است. به هر حال آنها زحمت می‌کشند.

در این زمینه از یک طرف با دکتر حکمت موافقم که می‌گوید ما باید درباره مسایل خودمان، خود بیندیشیم؛ اما این مسئله نافی خواندن آثار مستشرقان نیست. اصلاً بخش اعظم کتاب دکتر‌حکمت براساس اقوال مستشرقان است و این اشکالی هم ندارد. با انکار مستشرقان درواقع خودمان را انکار می‌کنیم اما باید خودمان هم زحمت بکشیم.

دکتر حبیبی در آخر با ذکر این نکته که از بیان نکات انتقادی درباره این کتاب درمی‌گذرم؛ زیرا بسیاری از انتقادات دکتر‌کدیور تا حدودی درست است، با طرح این پرسش که از دکتر حکمت تقاضا دارم که بگوید یا در مقاله‌ای که بعداً در کتاب ماه فلسفه خواهند نوشت، بنویسند که در این کتاب چه نوآوری‌هایی درباره فارابی کرده‌اند؟ سخن خود را به پایان برد.

کد خبر 60723

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز